Přijedeme k vám do školy
Základní informace
-
Pro váš pedagogický sbor či jednotlivé učitele nabízíme tyto semináře, můžete je financovat z "šablon" OP JAK
-
Zaměřené jsou zejména na environmentální výchovu, ale i matematickou gramotnost, nové metody ve výuce...
-
Délka semináře: 2 - 8 hod (á 45 minut)
-
Složením jednotlivých seminářů je možno realizovat i vícedenní akce
-
Cena: podle délky trvání v rozsahu 5 000 - 10 000,- Kč na sborovnu, k ceně připočítáme dopravu lektora (8 Kč/km)
-
Počet účastníků: od 10 do 30 učitelů
-
Na co lze využít šablony OP JAK jsme nastínili v našem BLOGU
► Programy objednávejte na: Mgr. Iva Kopecká, iva.kopecka@chaloupky.cz, tel: 734 416 343/ Ing. Martin Kříž, martin.kriz@chaloupky.cz, tel: 775 740 221
1. Jak funguje planeta
(přijedeme kdykoliv během celého roku, část programu bude v terénu)
Poradíme, jak na klimatické vzdělávání ve výuce. Jak se s klimatickou změnou poprat v zeměpise, jak ji správně popsat v hodinách fyziky a chemie, jak reflektovat společenské změny, ale i škálu emocí, které změny klimatu doprovázejí, ve výuce občanky. Ale podíváme se i na to, jak klima měnilo celé civilizace v rámci dějepisu, jak číst grafy a infografiky v matematice. Budeme pracovat s ověřenými zdroji, nabídneme metodicky ucelené aktivity, které shromažďujeme na www.ucimoklimatu.cz.
Cílová skupina: učitelé druhého stupně ZŠ, učitelé středních škol, lektoři ekologické výchovy
Zaměření: nejen na přírodovědné předměty (fyzika, přírodopis, chemie, zeměpis), ale i na dějepis, matematiku a základy společenských věd
Lektoři: PhDr. Roman Andres, Ing. Martin Kříž
2. Badatelsky orientovaná výuka
(přijedeme kdykoliv během celého roku, část programu bude v terénu)
Osvojíme si metodu badatelsky orientovaného učení, vyzkoušíme si všechny fáze badatelsky orientované výuky, naučíme se pracovat s otázkou a hypotézou, ukážeme si různé varianty vlastního výzkumu, zpracování výsledků i prezentace. Provedeme vás celým cyklem badatelství a účastníci si vyzkouší metodu na vlastní kůži. Zaměříme se především na otevřené bádání v terénu a nebudou chybět příklady vhodných pomůcek a literatury. Seminář je vhodným vzděláváním pro vedoucí badatelských klubů.
Cílová skupina: učitelé prvního i druhého stupně ZŠ, učitelé středních škol, pedagogové volného času, lektoři ekologické výchovy
Zaměření: především na přírodovědné předměty (fyzika, přírodopis, chemie, zeměpis), vhodné i pro vychovatele a pedagogy volného času
Lektoři: Ing. Martin Kříž, Mgr. Vendula Šimková, Bc. Martina Munduchová, Mgr. Jana Audy, Mgr Marie Rajnošková, Mgr. Alena Tomandlová Ruxová, Mgr. Iva Kopecká
3. Regionální učebnice
(přijedeme kdykoliv během celého roku)
Seminář nabídne učitelům a ředitelům škol téma místně ukotveného učení s využitím regionálních učebnic ve výuce. Ukážeme si význam regionálních učebnic, definujeme váš region pro zpracování do učebnice a zaměříme se na jeho specifika. Nabídneme různé pojetí tvorby učebnic. Dozvíte se, jak vznik učebnic financovat, jak je zapojit do ŠVP a výuky jednotlivých předmětů na prvním i druhém stupni ZŠ nebo na SŠ. Součástí semináře bude i ukázka dvaceti učebnic z různých regionů ČR. Jde o motivační seminář, v budoucnu jsme schopni a ochotni vám s vaší regionální učebnicí pomoct.
Cílová skupina: učitelé ZŠ a SŠ, ředitelé příslušných školských zařízení
Lektor: Ing. Martin Kříž
4. Výuka v terénu I.
(seminář v zahradě či terénu od dubna do října)
Čekají vás praktické ukázky výuky ve školní zahradě či v terénu zaměřené nejen na přírodovědné předměty. Uvidíte a vyzkoušíte si metody výuky v zahradě pro český a cizí jazyk, matematiku, prvouku, vlastivědu a přírodovědu. Přivezeme jednoduché pomůcky, které ocení každý učitel, který chce učivo „vytáhnout“ ze školy ven. Zodpovíme i dotazy týkající se legislativy při výuce v přírodě a zahradě, provedeme vás moderními metodami, doporučíme literaturu.
Cílová skupina: Učitelé prvního stupně ZŠ, vychovatelé
Lektoři: Ing. Martin Kříž, Mgr. Vendula Šimková, Bc. Martina Munduchová, Mgr. Jana Audy, Mgr Marie Rajnošková, Mgr. Alena Tomandlová Ruxová, Mgr. Iva Kopecká
5. Výuka v terénu II.
(seminář v zahradě či terénu od dubna do října)
Obdoba předchozího semináře je určena učitelům druhého stupně ZŠ a učitelům SŠ. Uvidíte a vyzkoušíte si metody výuky v zahradě pro český a cizí jazyk, matematiku, fyziku, zeměpis, chemii, dějepis a přírodopis. Zaměříme se na jednoduché i složitější pomůcky, na využití chytrých telefonů při výuce v terénu, provedeme vás moderními metodami, doporučíme literaturu.
Cílová skupina: učitelé druhého stupně ZŠ, učitelé víceletých gymnázií, vychovatelé
Lektoři: Ing. Martin Kříž, Mgr. Vendula Šimková, Bc. Martina Munduchová, Mgr. Jana Audy, Mgr Marie Rajnošková, Mgr. Alena Tomandlová Ruxová, Mgr. Iva Kopecká
6. Jak na školní (klimatickou) zahradu
(seminář ve školní zahradě od dubna do října)
Jde o praktický seminář, jehož náplň bude odpovídat ročnímu období. Kromě praktické zahradní pedagogiky a témat jako je pěstitelství, půdoznalství, voda v zahradě a počasí, zahradní architektura a biodiverzita se budeme věnovat i zahradám v době klimatické změny. Program lze upravit dle požadavku objednavatele více na budování a úpravu zahrady odolné proti extrémům počasí, suchu a vysokým teplotám, nebo se více zaměříme na praktické ukázky výuky týkající se následujících témat:
- půda v zahradě
- voda v zahradě
- vítr, vlhkost v zahradě
- světlo v zahradě
- počasí a podnebí
- roční období v zahradě /fenologie
- mitigační a adaptační opatření v zahradě
Cílová skupina: pedagogové prvního a druhého stupně ZŠ, vychovatelé ŠD a další pedagogičtí pracovníci
Lektorky: Mgr. Iva Kopecká, Mgr. Alena Tomandlová Ruxová
7. Klimazahrada v MŠ
O klimatu lze učit i děti v mateřské škole. Zahrada je prostor plný příležitostí, kde se děti učí získávat hlubší poznání a zkušenosti s živým světem. Na semináři předstvíme prvky, které dělají z obyčejné zahrady klimatickou například: stromy, dešťový záhon, mrtvé dřevo, popínavé rostliny, mulč, sluneční past a další. UKážeme si jak tyto prvky využít při práci s dětmi.
Cílová skupina: pedagogové MŠ
Lektor: Mgr. Marie Sára Rajnošková
8. Smyslové vnímání přírody
Během semináře si vysvětlíme, proč jsou smyslové aktivity pro děti důležité, řekneme si, kdy je takovou aktivitu vhodné zařadit, na co nezapomenout a na co si dát pozor. Ověříme si, jak se na některé smyslové aktivity (např. konzumace „divokých“ rostlin) dívá platná legislativa. Budeme se okrajově věnovat také Svobodné hře a jejím významu ve výchově. Venku v přírodě vyzkoušíme množství kratších i delších aktivit, které budou zaměřené na všechny lidské smysly.
Cílová skupina: pedagogové MŠ a prvního stupně ZŠ
Lektorky: Mgr. Vendula Šimková a Bc. Martina Munduchová, Ing. Martin Kříž
9. Práce se dřevem
Seminář odpovídá vzdělávací oblasti Člověk a svět práce a představí náměty a činnosti pro práci se dřevem. Dílna je zaměřena ryze prakticky. Účastníci si sami vytvoří několik jednoduchých výrobků, které pak mohou s dětmi ve škole vyrábět, obdrží návody a metodiku pro další tvoření. Nebude chybět ani bezpečnost práce s nožem a dalšími nástroji.
Cílová skupina: Učitelé MŠ, ZŠ, SŠ, pedagogičtí pracovníci školních družin, školních klubů, DDM, středisek volného času.
Lektor: Bc. Stanislav Juhas
10. Didaktické hry ve výuce
(přijedeme kdykoliv během celého roku, část programu bude v terénu)
Na této dílně se zaměřujeme nejen teoreticky na význam a uplatnění strategických a simulačních a dalších kooperativních her ve výuce. Prakticky si předvedeme ukázky časově náročnějších strategických her a hry s kratší časovou dotací předvedeme v celém rozsahu. Tento typ výuky je vhodný především pro 7. – 9. ročníky ZŠ a příslušné ročníky víceletých gymnázií. Ale neopomeneme ani drobnější hry či ukázky simulací pro první stupně ZŠ. Program lektorují zkušení lektoři a autoři mnoha simulačních her, které využíváme při pobytových programech.
Cílová skupina: učitelé prvního i druhého stupně ZŠ, učitelé středních škol, vychovatelé a pedagogové volného času.
Zaměření: globální témata, ekologická výchova a sociální vztahy.
Lektoři: Ing. Martin Kříž, Mgr. Vendula Šimková, Bc. Martina Munduchová
10. Matematika a fyzika v přírodě
Seminář je sestaven z praktických ukázek výuky matematiky a fyziky na školní zahradě či v okolí školy. S využitím terénu a přírodnin se dostaneme k tématům průměr, procenta, zlomky, prostorová a rovinná geometrie, osová a středová souměrnost, Pythagorova věta, sklony svahů a trigonometrie, azimut, funkce v přírodě. Z fyziky se tu objeví témata jako optika, akustika, světlo, měření základních veličin a počasí. Ukázky z aktivit najdete tady: https://ucimesevenku.cz/fyzika.
Cílová skupina: učitelé druhého stupně ZŠ a učitelé SŠ
Lektoři: Ing. Martin Kříž a Ing. Tomáš Krásenský