Kněžice – nabídka pobytových programů

Pobytové programy v ekocentru Kněžice na školní rok 2024/2025

Přijedete-li s žáky k nám na Vysočinu, čeká na Vás nejen nejčistší životní prostředí, lesy, louky, potoky a rybníky, ale i zkušení průvodci, kteří Vám i dětem pomohou nahlédnout do tajů přírody. Poznáme člověka a jeho svět z nejrůznějších úhlů. Zabrousíme i do světa práce a propojíme nové poznatky s nově nabytými dovednostmi. V každém ročním období je na Chaloupkách co poznávat a dělat, ať už máte v rukou lupu a klíč, mapu a busolu, motyku a sázecí kolík nebo přízi a kolovrátek. Lovecký zámeček Chaloupky se Vám jednou představí jako přírodovědná laboratoř, podruhé jako turistická základna nebo statek, zahrada, ruční dílna, stejně jako konferenční či divadelní sál. 

Adresa: č.p. 109,  675 29 Kněžice (více o centru zde)

► Programy objednávejte na pevné lince: 568 870 434 (po - pá, od 7:00 do 15:00)


⚠ Po změně financování, která nás v letošním roce zasáhla, musíme provést dvě opatření, abychom činnost střediska udrželi a zajistili komfort ubytování a stravování pro vás i žáky a neklesala kvalita programu. Tou první je zvýšení poplatku za výukový program, který ovšem nepřesahuje ceny v obdobných zařízeních. Jen už si nemůžeme dovolit být nejlevnější. Cenu za pobytový program (ubytování, plná penze a pedagogická činnost) jsme od 1. 9. 2024 zvýšili na 3980 Kč.

Druhou změnou jsou minimální počty klientů. Ekonomicky si nemůžeme dovolit pobyty menší, než 35 žáků. Proto od 1. 1. 2025 budeme objednávat pouze větší pobyty. Ale nezapomínáme i na málopočetné školy nebo třídy, ty ale budeme spojovat po dvou. Vyhradíme termíny, kde budeme objednávat dva pobyty do počtu 20 žáků. Na velký pobyt počítáme nadále dva pedagogy zdarma, na malý pobyt jednoho zdarma.


Cena pobytového programu od 1. 9. 2024 je 3 980 Kč

V ceně je strava, ubytování a 27 vyučovacích hodin programu. Program probíhá od 9:00 (v pondělí obědem) a končí každý den v 16:00 (v pátek končí obědem). Programy jsou koncipovány pro 50 žáků (větší počty jsou na individuální domluvě).

Každý den po 16:00 hodině jsou pro vaše žáky k dispozici na zapůjčení stolní hry a sportovní vybavení (ringo cesta pralesem, noční hra, tyčbal, kroket, stolní tenis, v zimě běžecké vybavení...). Toto vybavení půjčujeme oproti vratné záloze 500 Kč. 

 



Denní program:

Terénní program Velký Špičák 

1. - 9. třída ZŠ a SŠ / duben - říjen / 50 žáků /4 hodiny / 180 Kč pro školy z kraje Vysočiny / 330 Kč pro ostatní kraje

Program nás zavede na vrchol Velkého Špičáku, do stejnojmenné národní přírodní rezervace. Naučíme se pravidla pralesa, čím se liší od hospodářského lesa a jak se v něm chovat. A co nás vede dnes k poznání, že i divočinu potřebujeme k řešení klimatické změny – že váže uhlík, zadržuje vodu, udržuje mikroklima. Budeme však prales vnímat především všemi smysly (čichem, hmatem, chutí) a výtvarně – citem a srdcem.

Celoroční pobytové programy:

Týden o lese, pro 1.–4. třídy ZŠ

Týden o klimatu, pro II. stupeň ZŠ a pro SŠ

Program na míru podle vašich preferencí (voda, klima, krajina, matika a fyzika venku, seznamovací pobyty...) – konzultujte dopředu s našimi lektory.


Sezónní–letní pobytové programy (duben–říjen)

Živly, pro 1.– 4. třídy ZŠ 

Týden lesní moudrosti, pro 5.–9. třídy ZŠ 

Škola o přírodě, pro 5.–9. třídy ZŠ a pro SŠ


Mimosezónní–zimní pobytové programy (listopad - březen):

Trvale udržitelný týden, pro II. stupeň ZŠ a pro SŠ

Historie všedního dne, pro 1. – 6. třídy ZŠ



 

Týden o lese pro I. stupeň

1. – 4. třída ZŠ, celoročně

Bylo tu, není tu... Les, místo ještě nedávno tak samozřejmé se dnes pomalu stává vzácností. Alespoň u nás na Chaloupkách určitě. Během lesního týdne zjistíme, co se stalo, že už tu les není a co udělat pro to, aby tu zase byl. Celým týdnem nás bude provázet náš Javor, který tu zbyl na pasece sám, a proto hledá nové přátele.

Cíle programu a rozvoj kompetencí:

  • Žák zná význam lesa pro krajinu i pro člověka.
  • Žák pozná základní druhy lesních rostlin a živočichů.
  • Žák dokáže rozlišit a popsat různé druhy lesů.
  • Žák dokáže vysvětlit vývoj lesa (od paseky po „starý les“), zná nároky základních lesních dřevin a podmínky pro vznik nového lesa.
  • Žák se umí bezpečně pohybovat lesem ve dne i za tmy.

Pondělí
Po úvodním seznámení s Chaloupkami se seznámíme se stromem Javorem. Detektivním pátráním zjistíme, co se stalo v jeho okolí a proč kolem něj není les.

Úterý – Sousedé
Strom nás požádá o pomoc. Jeho sousedé se ztratili a on už dlouho nikoho z nich nepotkal. Našim úkolem bude je najít a poznat. Projdeme si okolí a poznáme obyvatele lesa. Ptáky a savce, bezobratlé a také různé druhy dřevin. Kromě nových znalostí a informací, které získáme, si v každé části zahrajeme hru nebo vyzkoušíme smyslovou aktivitu. 

Středa – Není les jako les
Vydáme se na prohlídku různých lesů v okolí, abychom věděli, který les bude nejlepší jako nový domov pro javor. Prohlédneme si nejen, jak to kde vypadá, ale zkusíme, jak se kde hraje na schovávanou, kde se nejlépe daří zvířatům nebo kde je nejvíce světla.

Čtvrtek – Aby tu byl znovu les...
Podíváme se, co všechno je potřeba udělat pro nový les, jak se o les starat. Zjistíme, jak to v rostoucím lese chodí, že každý živočich a každá rostlina má v lesu svůj význam a podíváme se i na to, jak se z paseky může stát zase les.

Pátek – Cesta za lesním pokladem
Vydáme se na cestu za semínky. Využijeme vše, co jsme se naučili, aby to byla cesta jednoduchá a snadná. A na konci snad narazíme na ten opravdový poklad.


Týden o klimatu

 II. stupeň ZŠ a SŠ, celoročně

Týden o klimatu je náš nový pobytový program, který si klade za cíl představit měnící se klima v širším kontextu historie dějin člověka. Svět odnepaměti prochází proměnami, které ovlivňovaly naší civilizaci od prvopočátku až po současnost. Každá změna měla a dnes stále má své dopady na každodenní život lidí na planetě Zemi. Připomenutím této společné historie se můžeme mnohému naučit i dnes. Příčiny a důsledky nikam nezmizely, jen mají skrytou/tajemnější podobu. Naštěstí dnes dokážeme díky vědě a dostupným informacím lépe porozumět tomu, co by dříve nebylo vůbec v lidských silách pochopit. Co víc, dnes můžeme i sami zkoumat a přicházet s možnými řešeními.

Cíle programu a rozvoj kompetencí:

  • Žák umí vysvětlit koloběh uhlíku v přírodě.
  • Žák umí změřit, kolik uhlíku je vázáno v jednom stromu.
  • Žák si umí spočítat, kolik uhlíku vyprodukuje při jednotlivých aktivitách.
  • Žák si prakticky vyzkouší výrobu čistého uhlíku.
  • Žák dokáže na příkladech z historie popsat změny klimatu, ke kterým došlo.
  • Žák pracuje v týmu a při řešení problému spolupracuje s ostatními.
  • Žák vymyslí, zrealizuje a prezentuje svůj výzkum.

Pondělí – jedna tlupa, pravěk

Po vydatném obědě se všichni sejdeme jako jedna tlupa u ohně či ve velké jeskyni (dle počasí). Po několik chvil budeme probírat to, co nás čeká v budoucích dnech, a poté se rozběhneme do lesů a luk pravěkých lovců a sběračů (seznamovací a teambuildingové hry).

Úterý – zemědělci, obchodníci, inženýři

Čas neúprosně uhání vpřed. Minulou noc jsme šli spát jako lovci a ráno se budíme jako zemědělci. Co nám tato převratná změna přinese? Co naopak ztratíme? V poledne už budeme obědvat plodiny, které dokonce nemají svůj domov na našem kontinentě. Odpoledne se ozve první parní stroj, roztočí se první turbíny a za malý moment projede auto se spalovacím motorem, pak zapípá twitter.

Středa – šarlatáni a vědci

Sladká současnost, zdánlivě stojíme. Přesto nám nohy neposkytují takovou oporu, jakou bychom si přáli mít. Svět se dál pod našima nohama mění, ať už běžíme či stojíme na místě. Zahřívá se, odtéká pryč, chladne a jinde zase vysychá. Bez okamžitého porozumění přírodním cyklům, fyzikálním zákonitostem a chemickým vazbám by byl náš další krok příliš vratký a nejistý. Pomůže nám věda a dosavadní poznání? Odpoledne nás čekají už vlastní výzkumy v okolí Chaloupek, ve kterých budeme analyzovat přímé či nepřímé stopy člověka, které narušují historickou stálost podnebí.

Čtvrtek – výzkumná konference

Co jsme zjistili? Jak nejlépe zpracovat výsledky? Co je podstatné a co už ne? Na tyto a další otázky včetně přípravy prezentace si vyčleníme celé dnešní dopoledne. Budeme využívat internet. Hledat podobné výzkumy, dávat věci do souvislostí tak, abychom po obědě mohli všichni společně usednout a postupně si představit jednotlivé výzkumy, které se zabývají dopady člověka na klima.

Pátek – co teď?

V samém závěru týdne zhodnotíme výsledky v bádání a pokusíme se najít možná řešení, možné cesty vpřed. Jaká by měla být budoucnost? Co musíme ještě vymyslet? Co vyřešit? V závěru všechny tyto nápady pošleme do světa. 


Živly

1. – 4. třída ZŠ, duben – říjen

Během tohoto týdne projdeme 4 základní živly - Vodu, Zemi, Vzduch a Oheň. Každý den na nás čeká jeden živel a v pátek dopoledne si všechno zopakuje formou hry. I když v dnešní době mají živly pověst ničitelů a původců katastrof, my zjistíme, že bez nich bychom se jenom těžko obešli. Umažeme si ruce od hlíny, naučíme se zacházet s ohněm, zmácháme se u rybníka či za deště a pořád budeme venku na čerstvém vzduchu.

Cíle programu a rozvoj kompetencí:

  • Žák si je vědom významu života, zbytečně nezabíjí živočichy a umí se k nim bezpečně, ohleduplně a bez štítění chovat.
  • Žák zná běžné druhy vodních, půdních a lučních bezobratlých.
  • Žák zná základní techniky lovu vodních, půdních a lučních bezobratlých.
  • Žák umí pracovat s jednoduchými určovacími klíči.
  • Žák zná princip fungování přírodní zahrady a zvládne jednoduché zahradní práce.
  • Žák ví, jak funguje mléčná farma, a co se zde vyrábí.
  • Žák zná základní principy péče o les, způsob těžby a zpracování dřeva.
  • Žák umí rozdělat a udržet oheň.
  • Žák umí soutěžit a spolupracovat v týmech při dodržení bezpečnosti a pravidel fair play.
  • Žák zná principy jednoduchých prací na zahradě a v lese.

Pondělí – Voda
Hned po obědě vyrazíme zkoumat první živel - vodu. Vydáme se k rybníčku a podíváme se, co ve vodě žije a roste. Zahrajeme si hry, pomocí kterých se dozvíme něco ze života vodních živočichů a čekají na vás pokusy s vodou. 

Úterý – Země
V úterý zaměříme naše zkoumání na živel Země. Ušpiníme si ruce od hlíny, při práci na zahradě zjistíme, co ze Země všechno pochází. Podíváme se pod spadané listí a jehličí na to, kdo má v půdě domov. Nakonec zjistíme, že z půdy se dají snadno vyrobit malířské barvy.

Středa – Vzduch
Ve středu dopoledne se vydáme vybaveni smýkačkami na lov drobných lučních živočichů a naučíme se střílet z luku. Odpoledne navštívíme největrnější místo v okolí - Salátův kopec, na jehož svazích se pasou naše kravičky, kozy a ovce, které nám dávají mléko, a z něj všechny mléčné dobroty do naší kuchyně. Zvířata si prohlédneme a pohladíme. Na Chaloupky se vrátíme dobrodružnou cestou podle fotografií a mapy.

Čtvrtek – Oheň
Oheň je dobrý sluha, ale zlý pán. Ve čtvrtek se naučíme zacházet s ohněm tak, aby se plnila vždy jen první část přísloví. Naučíme se rozdělat oheň a správně připravit ohniště. Naučíme se pokácet strom a pořezat dřevo, aby bylo co přikládat. Pomocí ohně si vyrobíme bezové korálky.

Pátek – Hra na energie
Abychom si zopakovali, se kterými živly jsme v průběhu týdne žili a poznávali je, zahrajeme si velkou hru na energie. Během ní nám jednotlivé živly, zkrocené v elektrárnách, uvaří vodu, a z ní si pak uděláme lahodný čaj na závěrečný přípitek.


Týden lesní moudrosti 

5. – 9. třída, duben – říjen

Program se odehrává převážně venku v přírodě, součástí týdne je i celodenní puťák s vařením na ohni. Programem bude provázet celotýdenní hra a celý pobyt bude zaměřen na turistické a tábornické dovednosti, lesní moudrost a pobyt v přírodě. Pro děti, které nenačichly skautingem, nejezdí na tábory a do přírody chodí jen na jednodenní výlety, to bude exkurze do činnosti, která má v ČR velikou tradici.

Cíle programu a rozvoj kompetencí:

  • Žák na základě vlastního zážitku dokáže zhodnotit racionalitu svých obav z přírody, tmy apod.
  • Žák respektuje pravidla her a dbá na fair-play.
  • Žák pozná běžné jedlé rostliny a zná jejich využití.
  • Žák pozná běžné obratlovce podle jejich pobytových znamení.
  • Žák umí pracovat s mapou a buzolou.
  • Žák si osvojí základní dovednosti pro pobyt v přírodě - orientace v přírodě, rozdělání ohně, vaření na ohni, zpracování dřeva.
  • Žák pracuje v týmu a při řešení problému spolupracuje s ostatními.
  • Žák si vyzkouší být jeden den mimo civilizaci, učí se spoléhat na sebe a důvěřovat ostatním.

Pondělí – seznamovací den
Hned na úvod pobytu si zahrajeme velkou týmovou hru, která ukáže, jak umíme spolupracovat, a která má za úkol nás stmelit. Naše úspěšnost bude každý den ohodnocena orlími pery cti.

Úterý – základní tábornické dovednosti
Během úterka se naučíme a vyzkoušíme základní tábornické disciplíny. Odpoledne už budeme vědět jak rozdělat a udržet oheň, naučíme se pracovat s turistickou mapou a buzolou. Poznáme živočichy naší přírody podle pobytových znamení a zjistíme, že příroda je pro nás prostřený stůl.

Středa – puťák
Ráno si zabalíme potřebné vybavení a zásoby a vydáme se na celodenní putování okolními lesy. Cestou si uvaříme na ohni oběd a využijeme všechno, co jsme se předchozí den naučili. Po cestě zpátky vás čeká velká orientační hra.

Čtvrtek – návrat do civilizace
Dopoledne si odpočineme při hlubokém pozorování přírody. Stihneme i přátelské utkání v indiánském petanque. Po obědě nás pak čeká velká bojová vlajková hra.

Pátek – honba za pokladem
Poslední den programu se naučíme základní způsoby šifrování. Rozluštíme-li všechny zašifrované indicie, dokážeme odemknout osm zámků na tajemné truhle. Co je v ní, se dozvědí jen ti nejlepší luštitelé.


Škola o přírodě

5. – 9. třída, duben – říjen

Tradiční týden, který je zaměřený na praktické pozorování přírody, divoké i domácí, živé i neživé. Věnuje se jednotlivým biotopům - lesu, rybníku i potoku, louce a zahradě, a to nejen z pohledu přírodovědce a ekologa, ale i lesníka, zahrádkáře nebo farmáře. Dva dny strávíme otevřeným badatelstvím. V menších badatelských týmech budeme zpracovávat daný úkol. Na závěr týdne své výsledky předneseme ostatním.

Cíle programu a rozvoj kompetencí:

  • Žák od sebe rozliší základní biotopy, pozná běžné živočichy a základní rostliny pro jednotlivé biotopy typické.
  • Žák má představu o tom, jak člověk hospodaří v krajině a jak tato činnost ovlivňuje její podoby v průběhu času.
  • Žák si prakticky vyzkouší badatelský přístup poznávání světa.
  • Žák si uvědomuje význam živého světa, příroda pro něj nabývá konkrétních podob a významů.
  • Žák se nebojí hmyzu a jiných forem života a na druhé straně ví, jak a proč mu neubližovat.
  • Skrze vlastní prožitky získává žák pozitivní vztah k přírodě a uvědomí si, že je důležité se k ní chovat ohleduplně, neničit ji, ale pečovat o ni a chránit jí.
  • Žák pracuje v týmu a při řešení problému spolupracuje s ostatními.
  • Žák vymyslí, zrealizuje a odprezentuje výzkumný úkol.
  • Žák umí využívat pomůcky na odchyt a určování hmyzu.
  • Žák se naučí pobytu v přírodě, umí se pohybovat terénem.

Pondělí – seznámení
Po seznámení se střediskem poznáme i své spolužáky v novém světle, při plnění a řešení více či méně náročných úkolů. Ukážeme si meteorologickou stanici, abychom celý týden mohli pozorovat počasí, a projdeme si celé Chaloupky a okolí, abychom tu celý týden byli jako doma. Naučíme se vědecky pracovat a zúročíme školní matematiku. 

Úterý – den o lese
Dopoledne vyrazíme do lesa. Naučíme se pracovat s klíči, lovit a zacházet šetrně s drobnými živočichy, přestaneme se jich bát, prozkoumáme pestrost tvarů a barev hmyzu, zjistíme, jak jsou jednotlivé druhy přizpůsobeny svému prostředí. Podle pobytových znamení zjistíme, kteří obratlovci tu žijí. Čeká nás lesnická vycházka do okolí spojená s dendrometrií.

Středa – louka a voda
Naučíme se lovit bezobratlé živočichy také na louce (smýkačkami) a ve vodě. Odpoledne nás čeká výprava na louky plné barevných květů. Staneme se zapálenými botaniky, budeme pracovat s klíči a atlasy. Objevíme krásy českého botanického pojmosloví. 

Čtvrtek – bádání
Zamyslíme se nad tím, která záhada přírody nám nedá spát. Žáci si po zvolení svého odborného zaměření sami naformulují vědeckou otázku a hypotézu. Proces hledání té správně položené otázky není jednoduchý, ale naši zkušení lektoři tím každého badatele začátečníka provedou, naučí se ho ptát, dávají pozor, aby odpověď nebyla zjevná či následný výzkum nebezpečný. A pak se vydáme bádat! Čekají nás pokusy, pozorování, měření a další "tvrdá" vědecká práce. Výsledky zpracujeme do grafů, mapek a tabulek.

Pátek – vědecká konference
Své včerejší celodenní badatelské úsilí zúročíme na konferenci, kde pomocí grafů, tabulek a nejrůznějších nákresů předvedeme své výsledky a obhájíme své postupy i závěry. Navzájem se podělíme o dojmy ze zkoumání přírody a naznačíme nezodpovězené otázky. Na závěr týdne se zamyslíme nad tím, co vše nám celý tento týden v přírodě a o přírodě přinesl.


Historie všedního dne

1. – 6. třída, listopad – březen

Program nás zavede na českou vesnici do časů našich předků. Projdeme si během týdne celý lidský život na vsi a vyzkoušíme si radosti i povinnosti s ním spojené. Začneme jako děti a přes tovaryše a dospělé selky a sedláky dojdeme až k moudrému stáří. Naučíme se zpracovávat vlnu, mléko, pracovat se dřevem a mnoho dalších užitečných věcí.  

Cíle programu a rozvoj kompetencí:

  • Žák dokáže popsat život na české vesnici na přelomu 19. a 20. století. Dokáže toto období srovnat s dneškem a popsat hlavní rozdíly.
  • Žák se naučí připravit těsto a upéct chleba.
  • Žák se naučí zpracovat vlnu metodou plstění a tkát.
  • Žák se naučí vyrobit čerstvý sýr a máslo.
  • Žák se aktivně účastní péče o hospodářská zvířata.
  • Žák si osvojí bezpečnou práci s pilou, sekerou a dalšími pracovními nástroji.
  • Žák dokáže podle návodu či receptu samostatně zhotovit výrobek.
  • Žák pozná hodnotu vlastní práce.
  • Žák dokáže prezentovat některou z činností, se kterou se na pobytu setkal.

Pondělí – Vesnice
Důkladně se seznámíme s naším venkovským stavením na samotě. Zahrajeme si divadlo, které nás nejen uvede do atmosféry historického týdne, ale zároveň si srovnáme život dříve a dnes.

Úterý – Dětství
Dopoledne si budeme hrát. Naučíme se a vyzkoušíme několik historických staročeských her. Bude-li nám počasí přát, vyřádíme se ve sněhu při stavění iglú, lyžování apod. Odpoledne si odbudeme své povinnosti v domě - holky budou pomáhat s vařením večeře a kluci se vydají do lesa kácet stromy nebo rubat pařezy, aby bylo čím topit pod hrncem.

Středa – Dospívání
Nastal čas vypravit se do světa na zkušenou. Vydáme se na blízký statek, kde pomůžeme s prací kolem zvířat, budeme kydat nebo krmit, zkrátka co bude potřeba. Za odměnu nás místní sedlák naučí vyrábět sýry, máslo a zpracovávat vlnu. Obohaceni o nové dovednosti se vrátíme zpátky.

Čtvrtek – Dospělost
Jako dospělí musíme každý den obstarat mnoho věcí. Po celý den se budeme každý věnovat práci, která nám nejvíce jde a která nás baví. Budeme si moci vybrat z několika aktivit, jako je práce se dřevem, výroba tematických dekorací, šití, bylinky, myslivost atd.

Pátek – Stáří
Zavzpomínáme společně na celý ten "dlouhý život", který jsme během tohoto týdne prožili. Připomeneme si, co všechno jsme se naučili a vytvoříme o tom výstavu. Slavnostní prohlídkou zrekapitulujeme a uzavřeme týden.


Trvale udržitelný týden 

6. – 9. tř. ZŠ, SŠ, listopad - březen

Program je zaměřený na témata týkající se udržitelného života na naší planetě. Dotkneme se jak nejpalčivějších globálních problémů společnosti, tak problémů, které ovlivňují přímo nás a naše blízké okolí. Skladbu týdne tvoří žáci zcela sami, podle toho, co je zajímá, případně co se zrovna může hodit do výuky.

Příklady témat: Odpady a znečišťování životního prostředí, Ekologická stopa, Šetrné spotřebitelství, Energetika, Doprava, Globální trh, Problematika třetího světa, Biodiverzita - vymírání druhů, Práva zvířat, Welfare, Války a násilí, Rasismus, Kácení deštných pralesů, Migrace a další.

Pondělí
V pondělí nás čeká seznamovací hra. Společně si sedneme a budeme diskutovat na téma Trvale udržitelný život. Povíme si, o jakých problémech společnosti víme, které se nás dotýkají a hlavně o těch, které nás zajímají nejvíc. Vybereme několik témat, ke kterým se v průběhu týdne vrátíme.

Úterý, středa a čtvrtek
V oba tyto dny nás čekají různě zaměřené aktivity na témata, které si žáci sami vybrali. 

Pátek
Čeká nás poslední blok programu a uzavření celého týdne. Opět se společně posadíme a zkusíme si popovídat o tématech, kterým jsme se věnovali a zjistit, zda nám nové informace přinesly i nový pohled na věc.


 

Na přírodě nám záleží!
Proto balíme do použitých krabic.