Chaloupky otevírají lesní mateřskou školu
Už 30 let „učí řeči přírody“ školní děti i dospělé. Otevření Lesní mateřské školy je tak další logický krok k tomu, dostat děti do přírody. Lesní mateřská škola bude mít své zázemí v Třebíči na bývalé školní zahradě na Družstevní ulici za alzheimercentrem. Zázemí budou tvořit dvě útulné maringotky, krytá veranda a od jara do podzimu stan. Takže o spokojený spánek v teple a suchu bude postaráno, rovněž tak i o suchý herní prostor.
„Lesní mateřská škola je zapsaná do registru, a tak můžeme v září zahájit provoz s jednou skupinkou dětí, o které se budou během dne starat dvě zkušené průvodkyně. Kolik dětí to bude, se teprve ukáže. Ale už nyní je jich tolik, že víme, že začít můžeme. A to je skvělá zpráva, protože díky čekání na akreditaci jsme se zápisem začali pozdě. Několik míst však máme ještě volných, a tak hledáme nadšené rodiče, kteří by svým dětem rádi umožnili předškolní vzdělávání venku.“ Říká Iveta Machátová, která funguje jako koordinátorka a má toho „za krkem“ opravdu hodně.
Na častou a zdánlivě záludnou otázku, proč dát dítě do lesní mateřské školy, je jednoduchá odpověď. Protože venku jsou děti šťastné. Pokud mají kvalitní vybavení, nevadí jim déšť ani mráz. Děti se učí z bezprostřední zkušenosti. Pozorují a zkoumají svět kolem sebe. Díky svým zkušenostem se stávají zodpovědnějšími za své chování. Kromě možnosti objevování okolí a starání se o svou zahradu, na na ně čeká mnoho zajímavých exkurzí. Rádi bychom navázali spolupráci s Alzhaimercentrem, zavítali několikrát do roka do divadla, navštívili knihovnu, seznámili se s chovem včel, pozvali si různé odborníky a něco se od nich přiučili. Budeme objevovat svět a učit se jeden od druhého.
Průvodkyně, které se Chaloupkám podařilo získat, jsou zkušené pedagožky, které již mají s výukou v podobných zařízeních bohaté zkušenosti. A každá z nich má dětem co nabídnout.
Průvodkyně Martiny Janečkové jsme se zeptali, jaké vlastně jsou děti, když opouštějí lesní školku?
Na tuto otázku není jednoduchá odpověď, jelikož každé dítě je jiné a každá lesní školka taky. Z mé zkušenosti v klubu mohu říct, že jsme se vždy snažily, aby z dětí vyrostli samostatní jedinci, kteří se o sebe umí postarat. Nejedná se pouze o sebeobsluhu, ale především o komunikaci a navazování vztahů k ostatním. Učit se můžeme až tehdy, pokud se cítíme dobře. Proto je u dětí v předškolním věku velice důležitá důvěra k průvodcům.
Nemají problémy se zařazením do nelesních základních škol?
Vstup do základní školy je velká změna pro všechny děti. Všechny děti se musí seznámit s novým prostorem a naučit se pravidlům dané školy. Děti ví, že je tam čeká něco jiného než ve školce. Pokud je dítě na školu zralé, touží po poznání a škola je prostředek, který mu to umožňuje.
Nejsou to takoví malí Tarzani ztracení v civilizovaném světě?
Nejsou. Děti tráví určitou část dne ve školce, zbytek dne jsou se svými rodiči, kteří jim zprostředkovávají svou kulturu. Neznám asi jedinou rodinu bez civilizačních vymožeností. Takže my spíše umožňujeme prožít dětem svět v reálu. Všemi smysly Takový, jaký opravdu je.
Martina Janečková a Honza Uher